Hvorfor man skal have en hjemmeside og en professional Facebook profil

Få hjælp til online marketing, hjemmesider og Facebook annon­cering

Det er ikke mange virksom­heder som kan leve og vækste længere uden en solid hjemmeside og en Facebook side. Dine konkur­renter gør det, dine kunder forventer det og dine medar­bejdere kender det.

 

Lad os se på hvad fordelene kan være ved at lave denne kombi­nation.

 

Hyr migSe tidligere opgaver

Hjemmeside

Hjemmesiden er dit digitale visitkort

En hjemmeside kan blive bygget på mange måder og i mange programmer. Dette ændrer dog ikke på, at den er din virksomheds portal ud til det digitale marked, og ofte her kunder (kunde­rejsen) starter og ender.

Tænk på dig selv: Hvornår har du sidst søgt efter infor­mation på et produkt eller et brand, inden du købte eller startede et samar­bejde?

Hvis ikke du aktivt er til stede, så finder kunderne den info de skal bruge et andet sted. Dette kan være på Trust­Pilot, Facebook, eller sågar hos konkur­renten.

Hvad skal der være med på denne hjemmeside?

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Der er som oftest to steder man kan starte sin rejse mod dette svar:

1. Hvad laver konkur­renter, hvordan og tror vi at de har succes med deres hjemmeside?

2. Hvem er du og dit brand?

Konkurrenten betaler

I den digital verden skal man være yderst innovativ for at finde på noget “nyt”. Men, selvom nyt er fedt, så er det også krævende og dyrt. Og hvorfor opfinde den dybe tallerken igen, hvis konkur­ren­terne alligevel allerede har betalt for det?

Noget at det man kan kigge efter er deres farver, design og den måde de skriver på. Er der en person­lighed? Har de et farvetema? Er siden genken­delig? Hvis ja: Tag inspiration, men gå din egen vej. Nu hvor du ved hvad konkur­renter har gjort, kan du bruge nogle af de samme tricks og opnå konver­te­ringer og en stil, som passer til netop dit brand.

Find dig selv

Tænk tilbage. Hvem er du? Hvem er dit brand? Hvis i har nogle år på bagen, kan du med fordel kigge på tidligere bygninger i har huset, medar­bejder, kultur, værdier og normer som har skiftet eller ikke-skiftet gennem tiden.

Tag udgangs­punkt i hvem dit brand er og læg en strategi for hvordan denne person­lighed og historie kan skinne igennem på din kommende hjemmeside.

  • Farver
  • Værdier
  • Design
  • Klichér
  • Særpræg
  • Historie

Facebook profilen

Verden har ændret sig. Der er ingen der orker salgs-bullshit og tilbud­sa­viser. Folk vil have sociale brands, hvor man kan mærke at det er tømrer-Jørgen som sidder bag tasterne. Vær social.

Facebook er ikke nogen fremra­gende salgs kanal. Du kan (pt) ikke købe eller sælge produkter direkte fra Facebook, da du altid vil blive ledt videre til en hjemmeside. Til gengæld kan du vække interesse, skabe et brand og komme i kontakt med nogle kunder, som ellers ikke var faldet over din nye hjemmeside.

Det er et helt uformelt medie, hvor brugere har mulighed for nemt og bekvemt at komme i kontakt med dit brand eller andre brugere af dine produkter, helt uden at skulle høre på dumme salgstaler, retention-medar­bejdere eller 47 tast-selv telefonkøer for at tale med en medar­bejder.

Det er ikke dit medie, men det er dit brand. Facebook giver dig bare mulig­he­derne for at brande din virksomhed og produkter, og så endda helt gratis.

Facebook annoncering; fik jeg sagt gratis?

 Ok. Facebook er måske gratis at oprette en profil hos, meeeeen, du kommer ikke langt med gratis. Til gengæld kan du skalerer alle de penge ind i Facebook annon­cering som du har mod på, alt efter dine erfaringer med hvor godt det virker.

Så tryk dog på BOOST! Nej. For gud skyld ikke. Som tingene er nu anno 2019, så er boost knappen roden til alt ondt. Bruger du boost knappen vil Facebook forsøge at gætte sig til hvad dit formål har været, og du aner således ikke hvem der ser dit opslag, hvordan eller hvornår. Og det er ikke fedt at ramme natte-glade teenagere fredag aften, hvis din målgruppe er gravide enlige mødre med mørkt hår.

Facebook Business Manager

Det du i stedet kan gøre, er at oprette en profil på Facebook’s eget (GRATIS) værktøj Facebook Business Manager. Dette værktøj har et væld af mulig­heder, men er OK nemt at komme igang med hvis man kan holde tunget lige i munden og er lidt teknisk anlagt.

Der er så mange mulig­heder, at det måske kan give mening at affinde sig med, at det tager lidt tid at sætte sig ind i. Her er YouTube helt klart din ven, og ellers kan du hyre profes­sionel hjælp til at komme igang, enten som kursus eller til at starte dine kampagner op. Det kan anbefales.

 Hvis du alligevel gerne vil kaste dig ud i det, kan jeg anbefale følgende to guides (som dog er på Engelsk):

1. Opstart: http://​y2u​.be/​l​O​t​i​c​d​Fxpx4

2. Din første kampagne: http://​y2u​.be/​L​A​f​h​i​e​0131w

 

Kombi

Få mest mulig ud af det. Kombiner.

Ved at kombinere begge platforme er du allerede rigtig langt i din online marketing. Dine kunder kan finde dig på flere medier og kan nemt komme i kontakt med både den “personlige dig” og dig som sælger.

Det handler blot om at lægge en strategi. Et godt sted at starte kan eventuelt være med udgangs­punkt i dig selv, og hvor du normalt starter dine søgninger.

 

Hvorfor skal jeg bruge tid på Facebook, mine kunder er der jo ikke?

Det er ofte den undskyldning jeg hører fra mange virksom­heder. Mit svar er normalt; hvis ikke dine kunder KAN komme på Facebook fordi de bor i Kina eller Nordkorea, så OK. Men det gælder ikke for de fleste danske virksom­heder.

Det er fuldstændigt rigtigt, at de personer som bliver ramt af din Facebook annon­cering, ikke nødven­digvis lige er den ansvarlige i en virksomhed eller sågar den rette person til at træffe beslut­ninger. Men hvis du kan få skabt en værdi og et brand hos flere af disse personer, så skal det nok komme videre til ham/hende der træffer beslut­ningen.

Udnyt de mulig­heder Facebook giver for at ramme meget speci­fikke målgrupper, og accepter at nogle af penge bliver brugt på at komme i kontakt med de “forkerte”.

Din hjemmeside eller din flotte ny-printede brochure er heller ikke garan­teret at ende på skødet hos direk­tøren i et kæmpe selskab, eller hos hende som træffer beslut­nin­gerne i hjemmet.

Sådan kan hjemmesider også se ud

Kunne du tænke dig at høre mere om hjemmesider og Facebook annoncering?

Drik kaffe